De geur van Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu De geur van Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

De geur van Java

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

03 Mei 2014 | Indonesië, Banyuwangi

Overal waar je komt en in elke uithoek van Java ruik je de specifieke, wat zoetige geur van kretek sigarettjes.
Inmiddels is het een vertrouwde geur geworden, welke ons vooral doet herinneren aan de dagen die we op pad waren met Alwi en Jamal. De avonden in de kampoeng waar we uren hebben zitten kletsen op de veranda. In de weken daarna van Bandung tot Kalibaru waar elke dag weer een vleugje van de geur voorbij kwam als we onder de lokale bevolking waren. Vandaag hebben we onze laatste volledige dag in Java doorgebracht. De kleuren én geuren van dit eiland hebben we nog een keer mogen ervaren tijdens een wandeling door de plantages en de nabije gelegen kampoeng.

Na het ontbijt zijn we begonnen aan een wandeling onder begeleiding van een lokale gids die een aardig woordje Nederlands sprak. Hij heeft ons de verschillende plantages laten zien in de omgeving van het guesthouse. Koffiebonen, cacao, fruit en heel veel verschillende kruiden. Belachelijk eigenlijk hoe weinig wij weten van de kruiden die we zo makkelijk in de supermarkt halen. Kaneel komt bijvoorbeeld van een schors van een boom. Deze snijden ze af met een mes en door het drogen in de zon krult het om, zoals wij de kaneelstokjes kennen. Tijdens de wandeling heeft de gids een verse papaya uit de boom gehaald om te proeven. Ook hebben we nog een kijkje mogen nemen bij het proces van palmsuiker maken.

Door de rijstevelden zijn we gelopen richting de kampung waar de mensen nog meer producten uit de natuur vervaardigen. Overal waar we liepen kwamen kinderen naar buiten die vrolijk begonnen te zwaaien en tegen ons te praten. Ondanks dat we we hen niet kunnen verstaan, is het toch super leuk om zoveel blije gezichten te zien. Alweer kreeg Daan de vraag of ze familie in/ uit Indonesiche had. Zowel de gids vroeg ernaar als de een vrouw in het dorp via de gids. Blijkbaar zijn het niet alleen de ogen, maar ook de vorm van de neus. Klaas was op zijn beurt duidelijk herkbaar als ‘belando’ (puur hollands) door zijn spitse neus.Tegen het einde van de wandeling kreeg Daan van de gids nog E.H.B.O. bij muggenbulten. Een stronk van een plant die tegen de jeuk zou helpen. Al sinds we hier zijn worden we allebei gigantisch lek gestoken. Vooral de laatste dagen heeft Daan weer een flink assortiment aan bulten ontwikkeld. Gretig ging ze aan de slag met de plant. Helaas vooralsnog zonder succes, maar misschien laat de helende werking nog even op zich wachten.

Vanmiddag hebben we nog even genoten van dit relaxte guesthouse en de omgeving. Gelukkig hebben we na een goede nachtrust de vermoeidheid van de afgelopen dagen weer achter ons gelaten. Daarbij hebben we de accu wat extra opgeladen, omdat we morgen nog één keer vroeg uit de veren moeten zijn. Ter afsluiting van de route door Java gaan we morgenvroeg de Kawah Ijen beklimmen. Daarna worden we afgezet bij de haven voor de ferry naar Bali. Op weg naar weer een nieuwe wereld!

We genieten nog steeds van jullie reacties. Net als twee jaar geleden hebben we op die momenten nauwelijks het gevoel zo ver weg te zijn. Het risico is dan natuurlijk wel dat we niet meer terug willen komen. Al vermoed Daan dat voor Klaas het traditionele indonesiche toilet en het gebrek aan zijn Senseo dit risico aanzienlijk verminderen.
... Mam en Jos, we twijfelen er niet aan dat jullie dit land geweldig mooi zullen vinden. We zijn graag bereid om jullie te helpen bij een senioren reisprogramma op maat ;).
... En Dion, sorry die foto van de gescheurde broek krijg je echt niet te zien. Daan moet de foto nog verwijderen van Klaas zijn telefoon voordat ‘ie over 1,5 jaar in de hele straat hangt.

Tot slot voor alle lieve vrienden en familie thuis heel veel liefs van ons!

• 03 Mei 2014 - 18:11

Karin Vd Kaa:

super dat jullie het naar et zin hebben!!!!

• 03 Mei 2014 - 20:54

Mams En Jos:

Lieve Jut en Jul,
    Heel graag aanvaarden wij jullie aanbod om een reisprogramma met ons samen te stellen. Maar dat woordje "senioren"slaan we toch maar even over.Backpacken zit er voor ons niet in, maar de rest willen we zeker gaan beleven. Mijn droom die echt gaat uitkomen en dan samen met Jos. Meer wensen kan ik toch niet hebben???? Behalve dan ........................... Doe ze in Bali vast de groeten van ons. xxxxxxxxxx

• 06 Mei 2014 - 11:03

Jaap En Bep Van Roekel:

hallo samen,

mooi wat jullie allemaal meemaken en zien. nog heel veel plezier. groetjes van ons!!!!!