Cooking with the stars - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Cooking with the stars - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Cooking with the stars

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

11 Mei 2014 | Indonesië, Gili Air

Na dancing with the stars, singing with the stars en sterren springen, was het gisteren tijd voor ons eigen ‘cooking with the stars’. Geheel in Balinese stijl met alle toeters en bellen van een toeristische attractie, hebben we de ochtend doorgebracht bij Paon Bali. Hier hebben we een vleugje op mogen vangen van de Balinese keuken. En vooral Klaas heeft zich ontpopt tot een ware masterchef.

De dag begon vroeg, omdat we eerst naar de lokale markt zijn gegaan voor uitleg over de verschillende kruiden en specerijen. Na een korte stop bij de rijstevelden van het dorp (nu is het wel genoeg met de sawa’s!!! ;) werden we welkom geheten met een frisse lemon juice. Omdat we met een behoorlijk grote groep waren, werd het werk verdeeld. Helaas hebben we daardoor geen hele gerechten kunnen maken, maar steeds kleine stukjes. Klaas ging als een speer met het hak- en snijwerk en werd aan verschillende klusjes gezet. Hij was aardig in zijn nopjes met de scherpe messen. Gado gado, tofu, een balinese curry, bali saté, salade en iets van tonijn in een jasje van bananenblad. Uiteindelijk hebben we met de groep een behoorlijke berg eten op tafel weten te toveren. Het was heerlijk! Onder het genot van een Bintang hebben we nog een tijdje gezellig zitten kletsen met twee Australische vriendinnen.

Om onze dagen in Ubud af te sluiten, hebben we gisteravond een Kecak dans gezien. Dit is een typisch Balinese dans. Tientallen mannen die een hoop herrie maken, mooi aangeklede balinese dames, veel kostuums én vuur. Erg mooi om te zien, maar we begrepen er geen snars van ;). We hebben er in ieder geval veel schik mee gehad.

Op dit moment zitten we in onze cabana met uitzicht over een wit strandje en een kraak heldere zee (uiteraard met een Bintang). We hebben Bali voor een paar dagen verlaten met een uitstapje naar de gili eilanden bij Lombok. We bevinden ons momenteel op Gili Air waar we vanmorgen met de fastboat zijn aangekomen. Bij aankomst moesten we over de rand van de boot klimmen om letterlijk in het zand voet aan wal te zetten. En het mooiste van alles is dat Daan niet eens misselijk is geworden in de boot die met razend tempo over de zee is gestuiterd. Nee mooier nog, ze is gewoon in slaap gevallen.

De komende 4 á 5 dagen gaan we genieten van het relaxte sfeertje op de Gili-eilanden. Snorkelen, op het strand bakken, struinen over het eiland en verder helemaal niets! Onze verslagen zullen de komende dagen waarschijnlijk ook wat minder frequent worden. Tenzij jullie natuurlijk willen horen hoe onze drankjes smaken, hoe lekker het zonnetje schijnt en hoe mooi de visjes waren. Via Facebook zullen we op z’n tijd een foto op facebook zetten om jullie in Nederland wat lekker te maken met het mooie weer wat we hier hebben.

Tot snel!

• 11 Mei 2014 - 20:36

Mams:

Helemaal geweldig, die ervaringen die jullie op doen en hebben gedaan. Ja Klaas, binnenkort samen achter het fornuis om een heerlijke rijsttafel in elkaar te flansen. of verlang je gewoon naar een oer-hollandse bal gehakt.
    Geniet nog steeds van jullie heerlijke verhalen en ben ontzettend benieuwd of Indonesië jullie hart heeft gestolen. Heel veel liefs.

• 12 Mei 2014 - 09:57

Sander En Suus:

Wow, dat strand ziet er echt prachtig uit! Hier is het net herfst dus geniet er maar extra van!

En het eten ziet er heerlijk uit. Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben daar!

• 12 Mei 2014 - 12:14

Janneke:

Aduh, kind toch, kan je nu lekker massak voor bibi Janneke? En bibi Janneke lekker makan? Ja? Toch? Dan kom ik cepat naar julllie rumah. Ja? Die sate ziet er vooral enak uit! Hi hi, geniet ervan en neem het ervan!

• 12 Mei 2014 - 12:55

Jos:

Het ziet er allemaal onweerstaanbaar uit. Bijna sprookjesachtig mooi. Wat zullen we later genieten van jullie kookkunsten.