Aapjes kijken deel 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Aapjes kijken deel 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken deel 2

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

19 Mei 2014 | Indonesië, Sanur

Dat we geen genoeg krijgen van het fenomeen aapjes kijken, bleek ook vandaag wel weer. Maar daarover zo meer. Eerst maar eens verder waar we gebleven waren...

Onze laatste dagen in Bali blijven we genieten van het feit dat we (na vier weken) nog steeds vakantie hebben! We nemen de tijd om alle indrukken van de afgelopen maand in ons op te kunnen nemen. Hoewel het altijd jammer is als het einde nadert, kijken we er ook naar uit om iedereen thuis weer te zien. Maar geloof ons dat we best nog wel een paar dagen kunnen wachten ;).

Zondag hebben we nog een paar uurtjes doorgebracht op het strand van Sanur. De mooiste stukken strand zijn voor een groot deel bezet door alle grote resorts. We hadden nog even het plan om een beveiliger om te kopen om een strandbedje te kunnen gebruiken. We waren alleen niet zo gecharmeerd door de rijen met strandbedjes waar je als in een blik sardientjes naast elkaar ligt. We zijn daarom maar op zoek gegaan naar een ander leuk plekje. De rest van de dag hebben we gevuld door een stuk langs het strand te wandelen. De ‘beachfront walk’ strekt zich in totaal 4 km uit. Wij hebben het volgehouden tot we knettergek werden van ‘you wanna look at my shop’? Tot slot hebben we maar verkoeling gezocht in het zwembad bij het hotel.

’s Avonds hadden we niet zoveel zin om uitgebreid te dineren in een restaurant (ja ook dat wordt een sleur na 4 weken). We zijn daarom naar de markt gegaan na veel goede verhalen te hebben gehoord om daar een hapje te eten. En wat een super leuke ervaring was dat! Bij één van de tientallen stalletjes hebben we eerst twee nasi goreng besteld en zijn gaan zitten aan een simpele tafel met plastic stoeltjes. Aan één tafel tussen de locals hebben we genoten van waarschijnlijk de beste nasi goreng van de afgelopen weken. Bij een tweede stalletje hebben we samen nog een portie sate ayam besteld. In totaal waren we zo’n € 2,50 kwijt voor 2 personen. Misschien moeten we nog maar een weekje bijboeken, want zo komen we natuurlijk nooit door onze vakantiebudget heen.

Vandaag vond Daan het hoog tijd worden voor een uitgebreide Balinese massage. Aan het zwembad kon ze een uur genieten van een enigzins hardhandige massage. Het viel op zich wel mee, totdat Daan vanavond opmerkte dat de spieren in haar rug behoorlijk gevoelig zijn. Klaas heeft zich in de tussentijd vermaakt met lezen en zwemmen. Wie weet komen we beiden nog helemaal ‘zen’ terug naar Nederland.

En natuurlijk niet te vergeten de aapjes...
Vanmiddag hadden we onze laatste tempelbezoek op het programma staan. In het zuiden/ zuidwesten van Bali zijn twee tempels nabij en in de zee. Omdat we nog één tempel wel genoeg vonden, hebben we uiteindelijk gekozen voor de Uluwatu tempel waarbij de Lonely Plant iets schreef over ‘damn monkeys’. Dat moet goed zijn dachten we! De tempel zelf was niet heel bijzonder, maar de ligging bovenop een klif aan de zee was prachtig. Het was een mooie plek om te zien, maar uiteindelijk hebben we ons toch het meest vermaakt met de aapjes die ook hier weer rondlopen. Deze aapjes zijn zelfs nog brutaler dan we ze in Ubud hebben gezien. Vlakbij de ingang was één van de apen er al vandoor gegaan met een slipper van een toerist. Op het terrein bij de tempel ontdekte we op een gegeven moment een zwembad. Klaas grapte nog dat het een zwembad speciaal voor de apen was. Wij stonden even raar te kijken toen we na een paar tellen een aantal doorweekte apen langs zagen rennen. Blijkbaar is dit voor hun één groot speelparadijs waar ze elkaar in het water duwen, trekken, springen en vechten. We hebben ons een breuk gelachen om de aapjes. Ze gedragen zich hier af en toe werkelijk waar als een stel gremlins.

Ons bezoek aan de Uluwatu hebben we afgesloten door de zonsondergang te zien. Een geweldig mooie plek om daar samen van het uitzicht te genieten. Omdat we blijkbaar een rustigere kant van de tempel en de klif hadden gekozen, stonden we ook niet tussen de massa’s andere mensen. Echt genieten dus! Uiteraard konden we het niet laten om op de terugweg nog even langs het ‘apenbad’ te lopen. Er was inmiddels een behoorlijke vecht-/ stoeipartij losgebroken. Met wat pijn en moeite hebben we uiteindelijk de aapjes achter ons gelaten en afscheid genomen. Waarschijnlijk was dit de laatste keer.

Gelukkig hebben we morgen het zwemmen met dolfijnen op het programma staan! We verheugen ons er enorm op en zullen jullie ook zeker in geuren en kleuren vertellen hoe onze dag is geweest. Dus tot snel!

• 19 Mei 2014 - 16:28

Janneke:

Ik ben zoooo jaloers! En Ivo ook! die wil nu ook ineen gaan reizen.... pffffff......... hij heeft al opslag aan Jaco gevraagd! ha hahahahaha
    maar ik begrijp, dat je die namen helemaal niet wilt horen, sorry! ik heb een melige bui en nogmaal.... ik ben heeeel jaloers dus ik ben je aan het pesten.....