Struinen door de sawa's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Struinen door de sawa's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Struinen door de sawa's

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

09 Mei 2014 | Indonesië, Ubud

Volle stranden, bussen vol met toeristen en Indonesisch eten ‘op z’n Westers’. Dit is het algemene beeld wat je van Bali krijgt als je een strandvakantie boekt. Af en toe boek je een tourtje naar een tempel onder het mom van ‘been there done that’. Maar achter deze facade ligt het echte Bali. Het Bali met de prachtige rijstevelden en traditionele authentieke dorpjes. Vrijdag zijn wij met onze Bali gids op pad geweest om dit deel van Bali te verkennen. Voor zover mogelijk dan... Want Bali zou Bali niet zijn zonder overal een entreeprijs voor te vragen: bij het betreden van het authentieke dorpje, voor het maken van een foto van de rijstvelden (per persoon af te rekenen) of het uitzicht op de zwijgende vulkanen.

De verschillen met Java zijn juist hierin het grootst. De oprechte glimlach van de Javanen heeft plaats gemaakt voor de wat onverschillige houding van de mensen op Bali. Maar ach neem het ze eens kwalijk: duizenden toeristen per jaar die al klikkend met hun camera’s hun vakantieplaatjes verzamelen. Gelukkig hadden wij vandaag een gids die zijn uiterste best heeft gedaan ons zoveel mogelijk kennis te laten maken met het leven achter de facade. Aan de entree kun je niet altijd ontkomen, maar we hebben zeker een aantal plekjes ontdekt waar geen toerist te bekennen was. En mede dankzij de mooie verhalen van de gids over de basis van het hindoeisme is het wederom een prachtige dag geworden.

Handgemaakt houdsnijwerk in de ambachtsdorpjes rondom Ubud, een lokale markt met alle versproducten die je maar kunt bedenken. Alles staat in het teken van het hindoeisme: houdgemaakte beelden van de goden tot de verschillende bloemen op de markt die worden gebruikt voor de offertjes. Het hindoeisme is geen goedkope bezigheid, want mensen besteden zo’n 1/3 van hun inkomen aan het eren van de goden.Maurits: oom Frans zou hier dus boeming business hebben voor zijn Afrikaantjes ;).
Eind van de ochtend kwamen we aan bij één van de oudste dorpjes in Bali. Er waren hier volop ceremoniële activiteiten aan de gang. De gids vertelde dat elke kampoeng eens in de 30 jaar een grote ceremonie houdt bij de tempel van het dorp. Deze ceremonie duurt een aantal dagen en is bedoeld om de tempel van nieuwe energie te voorzien. Er was muziek, dans en zang. Al waren we bij dit laatste enigzins verbaasd, omdat het voor ons niet anders klonk dan een moskee. En we hadden Java toch echt achter ons gelaten?

In de middag zijn we naar het Baturmeer gereden. Dit meer ligt aan één van de oudste vulkanen op Bali. Formeel is de vulkaan nog actief, maar sinds 1981 heeft de vulkaan op een enkele rookpluim na geen schade meer aangebracht. De restanten van de laatste uitbarsting in ’81 is nog wel overal te zien. Het hele gebied rondom de vulkaan en het meer is bezaaid met stenen uitgehard uit het lava wat zich toen heeft verspreid. Bij de viewpoint bovenaan hebben we de grote tourbussen achter ons gelaten en zijn we naar beneden gereden om een rustig plekje te zoeken en te genieten van het uitzicht.

Het mooiste moment van de dag hadden we ’s middags. Met uitzicht op de prachtige rijstevelden (sawa in het Indonesisch) hebben we eerst een hapje gegeten. Net iets verder dan de algemene stop zijn wij vanuit het restaurant gaan wandelen door de rijstevelden. Daan had niet haar beste wandelschoenen aan, maar heeft vandaag in ieder geval geen brokken gemaakt. Er was hier nauwelijks iemand te bekennen, behalve de mensen uit de omliggende dorpjes. Het was weer een mooie wandeling waar we het erg van hebben genoten. Met de gids hebben we urenlang gepraat over zijn geloof en alle uitingsvormen daarvan. Het basisprincipe van karma is leidend: wie goed doet, wie goed ontmoet. De uitvoering daarvan is iets minder eenvoudig. Bij een slecht karma zal je middels reïncarnatie altijd terugkeren op aarde: als mens, dier of boom. Totdat je karma goed is, zal je niet ontheven zijn aan de cyclus van reïncarnatie. Een goede les voor Klaas die hoopt ooit terug te keren als hond, zodat hij de hele dag in zijn luie mand kan liggen.

Morgen zijn we weer redelijk vroeg uit de veren, want dan hebben we een Balinese kookworkshop op het programma staan. De hele ochtend kokkerellen om onze eigen creatie als lunch op te kunnen dienen.

• 12 Mei 2014 - 12:05

Janneke:

Och, kijk dan. Wat mooi! Lekker eten met zo'n uitzicht. Dat maakt mijn dag ook weer goed, zulke leuke en gave verhalen. Veel plezier nog jullie!