Het godeneiland - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Het godeneiland - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Het godeneiland

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

05 Mei 2014 | Indonesië, Lovina

Daar zitten we dan aan het strand van Lovina waar we genieten van ons ontbijtje met uitzicht over de zee. Na ons laatste avontuur naar de Ijen vulkaan op Java zijn we gistermiddag aangekomen in Bali. En wat een verschil tussen de twee eilanden. De wegen zijn hier veel degelijker, overal is een ‘gewone stoep’ te vinden in plaats van dat je op de weg loopt, de mensen spreken hier prima engels en op elke hoek van de straat zie je kleine tempels en moet je oppassen om niet over de offertjes te struikelen.

Maar eerst nog onze afsluiting in Java. Zondag om 02.15 uur ging de wekker (dat is toch geen vakantie). We gingen vroeg op pad om de Kawah Ijen vulkaan te beklimmen. We moesten de backpacks nog inpakken en hadden dringend een goede kop koffie nodig. Om 03.30 uur stond onze jeep klaar voor een rit van ruim 2 uur. Na een ‘breakfast to go’ stond ons een wandeling van 3 km te wachten om bij de vulkaan te komen. Makkie dachten we; als we de Bromo kunnen beklimmen, kunnen we dit ook. De wandeling was echter behoorlijk zwaar. Het pad was goed, maar ging vrijwel de hele weg stijl omhoog. Daan had het na 1 kilometer al geen adem meer en zat er even doorheen. Haar exacte woorden waren: “die vulkaan moet wel heel bijzonder zijn om deze wandeling de moeite waard te maken”. En verrek dat bleek ook nog eens zo te zijn.

Bovengekomen op de vulkaan was het laatste stuk van de wandeling zelf prima te doen. Alleen vlogen de zwavelgassen je om de oren. Het bijzondere aan de Ijen vulkaan is dat er middenin een turquoisegekleurd zwavelmeer ligt. In eerste instantie was het meer niet zichtbaar vanwege alle dampen van het zwavelgas. Toen de wind draaide werd het meer steeds meer zichtbaar. Echt prachtig en zo bijzonder om te zien. Je kon ook nog via een pad naar beneden naar het meer toe. Dit zag er echter enigzins gevaarlijk uit, dus we besloten dit niet te doen. Later ontdekte we ook een bord waarop stond dat het verboden was. En als ze in Indonesië al iets verbieden (je zou in NL al nooit zo dicht bij een vulkaan kunnen komen als we die zouden hebben), dan kun je het ook beter niet doen.

Nog zo bijzonder aan Ijen is dat zwavelwinning hier één van de grootste inkomstenbronnen is. Twee keer per dag beklimmen de mannen de vulkaan om zwavel te winnen. Ze vullen twee grote manden met 80-100 kg zwavelbrokken, welke ze met een stok op de schouder naar beneden dragen. 1 kg zwavel levert hier 800 rupiah op (€ 0,05 in euro’s). Voor ons is het absurd hoe weinig ze verdienen, maar hier is het zelfs nog een goed betaalde baan. Daarnaast maken de mannen kleine vormpjes van de zwavelbrokken wat voor hen een extra bron van inkomsten is. Daan heeft het natuurlijk weer voor elkaar gekregen een ‘zwavel bunny’ te vinden.

De wandeling naar beneden was een stuk makkelijker en daardoor sneller. Rond 09.30 uur stapte we in de auto op weg naar de ferry terminal op het puntje van Java. Binnen no time zaten we op de ferry. Al wisten we niet helemaal zeker of het nu de goede ferry was, omdat het slecht werd aangegeven. Maar zoals altijd hier in Indonesië kwamen we weer op de goede plek uit! Vanaf het eerste moment zagen we de verschillen met Bali, zoals hierboven beschreven. Wat ook direct opvalt is dat de mensen hier veel meer op toeristen gericht zijn. Van alle kanten werd ons gevraagd: “you need transport”? Uiteindelijk werd het weer een kwestie van onderhandelen. Als je hier niet te veel wil betalen, moet je het trouwens niet erg vinden om nog door te lopen met je backpack. Dat werkt prima, want de beste meneer wou nauwelijks zakken in de prijs. No worries, maar dan zoeken wij nog even wat anders. Nog geen minuut later kwam hij met de scooter achter ons aan. Geregeld!

Vanaf de haven zijn we naar het noorden van Bali gereden. Een kleine badplaats en vissersdorpje Lovina Beach. Onderweg hebben we tientallen aapjes langs de kant van de weg zien zitten. Daan was helemaal door dolle om eindelijk weer dieren in het wild te zien. Dit hebben we tot nu toe het meeste gemist in Java. Het mooie was dat we een verlaten winkeltje zagen waar geen mensen meer waren. Op de veranda van het winkeltje zat het helemaal vol met aapjes. Super leuk!

Vandaag houden we een 100% relax dagje in Lovina. We hebben een guesthouse gelegen aan het strand, met een heerlijk zwembad en een super leuke kleine bungalow. Vanaf hier gaan we onze plannen uitstippelen voor de tweede helft van de reis. Naast het strand heeft Bali nog een mooie rijke cultuur in het binnenland. Omdat we nog ruim 2,5 week de tijd hebben, zullen we waarschijnlijk nog een uitstapje maken van een paar dagen naar de Gili eilanden voor de echte witte stranden en het onderwaterleven.

• 05 Mei 2014 - 17:50

Jos:

Geweldig verslag, geweldige foto's, ik mis alleen de aapjes haha. Verder genieten maar weer, jullie. Ben stikjaloers.

• 05 Mei 2014 - 20:52

Mams:

Was er geen zwavel-girafje????

• 06 Mei 2014 - 16:08

Janneke:

Ha dears! heb vakantie gehad en net al jullie berichten bij-gelezen. echt geweldige verhalen en geweldige vakantie volgens mij! Heel veel plezier nog, geniet ervan daar!