Een andere wereld - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Een andere wereld - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Een andere wereld

Door: klaasendaan

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

23 April 2014 | Indonesië, Bogor

Chaos in het verkeer: auto’s, busjes en brommers rijden hier kris kras door elkaar heen. Tussen geen enkel vervoersmiddel zie je meer dan een paar centimeter ruimte. Overal hoor je getoeter en voor je het weet heeft de chauffeur van het Angkot busje weer een gaatje gevonden om zijn karretje doorheen te duwen. Het recht van de sterkste lijkt hier de standaard. Volgepropt in dit mini busje met zo’n 6 tot 8 andere mensen, allemaal lokale bevolking. Kleinere kinderen die je met grote ogen aankijken. Met temperaturen van rond de 30 graden zonder airco probeerden wij vandaag een glimp op te vangen van hoe de locals hier leven. Maar vrijwel iedereen die we ontmoeten is hier even vriendelijk. De mensen glimlachen en helpen je waar nodig. We zijn in Azië!

Na een goede nacht bijgeslapen te hebben, zijn we vanmorgen vroeg opgestaan. We zijn begonnen met een ontbijtje in het guesthouse, bestaande uit toast, vers fruit en koffie. Tot de mogelijkheden behoorde ook een bord met mie goreng. Voor onze Westerse maagjes was dit alleen nog iets te veel van het goede. De koffie was overigens aardig te drinken, dus we hebben onze voorraad Douwe Egberts nog niet hoeven aan te breken. Na het ontbijt hebben we onze spulletjes gepakt om op pad te gaan. Omdat we net iets buiten het centrum zitten, leek een taxi ons wel zo gemakkelijk. Bleek alleen dat een taxi regelen geen optie was vanuit het guesthouse. Omdat we vanuit het hotel alleen een tour konden organiseren voor de hele dag, was onze enige optie de bus. Als ‘ware avonturiers’ zijn we de uitdaging aangegaan. De inleiding van het verslag geeft samenvattend weer wat onze ervaring was. Alles is goed gekomen en heen en terug voor een kleine € 2,- met z’n tweeën sneed ook niet bepaald in ons reisbudget.

Uiteindelijk kwamen we netjes aan bij de Botanische tuinen van Bogor, hier beter bekend als Kebun Raya. Buiten de chaos van de stad, was het hier heerlijk vertoeven. De tuinen zijn prachtig aangelegd en stammen nog uit de tijd van de Nederlandse bezetting. Er was zelfs een Nederlandse begraafplaats in het park. Verder zagen we hier ontzettend veel tropische bomen en planten. Buiten de schaduw was het wel zweten geblazen, want de zon scheen fel vandaag. Na een paar uur wandelen in de drukkende warmte, kwamen we er wel achter dat een dagplanning er hier anders uitziet dan in Australië. Na inspanning is het tijd voor ontspanning! Wel moesten we nog wat dingetjes regelen, zoals het zoeken naar een geldautomaat en wat boodschappen. Stoppen met roken wordt het hier in ieder geval niet, want voor een € 1,- koop je een pakje Malborro.

Na de boodschappen moesten we het er toch weer op wagen om in het busje terug te gaan naar het guesthouse. De warmte was nog eens toegenomen, net als het verkeer. Door het gehobbel en geschud kwam ook Daan haar oude vertrouwde wagenziekte weer eens op bezoek. Eenmaal terug in ons paradijs zijn we weer helemaal bijgekomen. En na wederom heerllijk eten, zitten we nu op ons balkon te genieten van een koel briesje. Vandaag hebben we nauwelijks regen gehad op een paar spetters na. Een flinke onweersbui is hier ook niet vreemd, waarbij het even heel hard tekeer kan gaan. Maar de voorspellingen zoals wij deze op internet zagen vooraf, vallen 100% mee. Je bent hier zelfs blij met af en toe een buitje, zodat het lekker afkoelt.

Vanavond maken we het niet al te laat. Morgenochtend om 09.00 uur worden we opgepikt door Alwi en Jamal voor een tour door West-Java. Door het gebrekkig engels van Alwi hebben we globaal een idee van wat ons te wachten staat, maar verder zal de werkelijkheid moeten uitwijzen wat we nu precies gaan doen. Maar we laten ons verassen! We gaan in iedergeval naar het Halimun National Park en zullen midden in de jungle 2 nachten te gast zijn bij een familie in dit park. De derde nacht brengen we door aan de voet van een berg in de omgeving van Garut en de warmwaterbronnen. Zondag worden we afgezet op de trein naar Yogyakarta. Vermoedelijk zullen we tot die tijd uit de lucht zijn. Aangezien ze in het Halimun park geen westers toilet kennen, verwachten we ook niet overal ‘free Wifi’. Als we eenmaal aangekomen zijn in Yogyakarta zitten we in een meer toeristisch gebied en zullen we jullie uitgebreid op de hoogte brengen van hoe het ons vergaan is.

Tot slot willen we jullie bedanken voor alle lieve berichtjes. We vinden het super leuk dat jullie weer met ons mee leven en ook een klein beetje mee reizen. Voor iedereen een dikke knuffel en tot snel!

• 23 April 2014 - 19:13

Hilde:

Tsjonge zeg! Zeker een avontuur! Ben benieuwd naar het volgende verslag!!

• 23 April 2014 - 19:45

Mams:

Lieve Schatten, wat leef ik met jullie mee. De hele dag zijn mijn gedachten in dat mooie Indonesië en uiteraard bij jullie, die daar zo genieten. Spannend wat jullie allemaal gaan beleven en volg met enthousiasme de vervolgverhalen. Jos en ik krijg wel de kriebels over dit alles. Kus en nog eens kus.

• 24 April 2014 - 08:16

Rianne (aka Rietjuhn):

Hey reizigers,

Hebben jullie al een McDonalds gezien daar? I'm Lovin' it :D

Anderhalf jaar geleden geslapen in de outback, en nu in de jungle (of all places)... ;)
    Dat moet wel heel bijzonder zijn! Mooie plannen allemaal, een echt avontuur. Geniet van de mooie dingen en maak maar veel foto's :)

Tot de volgende free Wifi!

xxx

P.s. Geen westers toilet in Halimun park? Die mensen gaan nog spijt krijgen dat ze Klaas hebben binnengelaten.

• 24 April 2014 - 09:24

Janneke:

Ha D en K! Helemaal te gek zeg! Ik ben echt benieuwd hoe het aankomende tripje wordt, klinkt spannend! Have fun, geniet ervan en denk niet aan thuis.

XXX

• 24 April 2014 - 19:04

Bart, Dionne & Nola.:

wow wat een belevenissen al!
    fijn om te horen dat jullie zo ontzettend genieten!
    succes in de jungle, pas op voor loslopend wild;-)
    knuffels van ons! xxxx