Diep in het moeras van Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu Diep in het moeras van Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

Diep in het moeras van Tortuguero

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

23 April 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Zoals beloofd hierbij het tweede deel van ons Tortuguero avontuur donderdag.
Al om 04.45 uur ging ons wekkertje, want om half 6 stond al een kanotocht op het programma door het national park van Tortuguero. Heel fit werden we niet wakker, omdat we ’s nachts een paar keer wakker zijn geweest in de benauwde kamer. Het ontbreken van een airco in de tropen is dan toch wel afzien. Om 02.00 uur vannacht zaten we zelfs buiten even af te koelen (en een sigarettje te roken natuurlijk), waarna we gelukkig wel een paar uur goed geslapen hebben. Het is dan wel een beetje zuur als drie uur later de wekker gaat.

Maar het vroege opstaan was meer dan de moeite waard! We hebben een ruim drie uur durende kanotocht gemaakt door het gebied van Tortuguero. Niet alleen was het uitzicht spectaculair, ook hebben we ontzettend veel dieren gezien! Naast verschillende vogels, brulapen, een schildpad en leguanen hebben we een stuk of 5 á 6 kaaimannen gezien. Bovendien had Klaas het niet meer van het lachen toen we een wel erg speciale lizard zagen. Daan had er al iets over gelezen, want deze lizard loopt soort van over het water en wordt daarom de ‘Jezus Christ Lizard’ genoemd. Daan had hier al over gehoord en vroeg aan de gids of dat inderdaad deze lizard was. Al dacht Klaas dat Daan een grapje maakte, niet wetende dat de Costericanen dit beestje ook zo noemen.

Tijdens de kanotocht kregen we koffie en fruit en vooral een bakje koffie hadden we hard nodig. Rond 09.00 uur waren we terug bij onze accommodatie en hebben we de middag rustig aan gedaan. We zitten hier aan de zee, maar de stroming is de sterk om te zwemmen. Het briesje is echter heerlijk als je in je hangmat ligt en een boekje aan het lezen bent. Daan heeft het zelfs gepresteerd om in haar hangmat in slaap te vallen. Zo’n hangmat ligt overigens heerlijk en Daan is vastberaden om twee hangmatten mee naar huis te nemen!

Omdat we een hele middag over hadden, hebben we ook maar weer eens onze geplunderde bankrekening bekeken. Het leek nog enigzins mee te vallen, dus een paar dagen low budget zitten heeft de boel weer een klein beetje glad gestreken. Maar (die ‘maar’ komt er natuurlijk)... Toch klopte er iets niet aan de bankrekening. We zagen de pintransactie staan van afgelopen dinsdag: de dag dat we zoveel moeite hadden met pinnen. En hé dat kan nooit kloppen, want we moesten die dag noodgedwongen met de creditcard pinnen. Blijkt dat één van de mislukte pintransacties toch van de betaalrekening is afgeschreven, terwijl juist deze pas het meerdere malen niet deed. Gelukkig waren we net op tijd om voor sluitingstijd de bank in Nederland te bellen. Dit fenomeen schijnt vaker voor te komen in het buitenland, dus het is niets nieuws voor de bank. Zij gaan het nu voor ons uitzoeken, dus vooralsnog no worries.

Omdat om 19.00 uur de nachtwandeling gepland stond, gingen we op tijd een hapje eten. Toen we net richting het dorpje lieten, kwamen we onze gids tegen. Hij bevestigde onze boottransfer voor de volgende dag en Daan herinnerde hem er nog even fijntjes aan dat hij haar beloofd had dat ze een Toucan van dichtbij zou zien. Hij vroeg ons een paar minuten te wachten, want dan zou hij dat gelijk wel even doen. Toen hij terug kwam nam hij ons op sleeptouw struinend langs een paar bomen waar deze vogels zich graag in schuilhouden. De toucan hebben we niet gevonden, maar wel zagen we weer een sloth bovenin de boom. Dus dat was sowieso weer leuk!

Na het eten zijn we de nachtwandeling gaan maken. Echt een nachtwandeling kun je het niet noemen, maar omdat het hier vroeg donker wordt is het effect hetzelfde. We hebben weer aardig wat beestjes gezien tijdens de wandeling. Vooral veel insecten en spinnen, maar deze keer ook de Gaudy Leaf Frog! De eerste die we tegenkwamen lag te slapen op een blad. Dus meer dan een hoopje groen is het dan niet. Maar als het kikkertje zijn pootjes uitspreidt, zie je hoe prachtig kikkertje het is. Zijn pootjes zijn oranje, de onderkant van zijn lijfje blauw en hij heeft rode ogen. Op de terugweg zijn we in het pikkedonker langs het strand gewandeld. We vermoeden dat de gids op zoek was naar schildpadden, maar die hebben we niet meer gezien.

Vandaag vertrekken we weer uit Tortuguero. Met de boot gaan we over het kanaal richting Puerto Limon. Vanaf daar kunnen we een bus pakken richting Cahuita waar we in ieder geval twee dagen willen blijven. Na weer een paar drukke reisdagen, gaan we de voetjes weer even strekken in een hangmat aan een carabisch strandje. We twijfelen nog of we daarna nog even de grens overgaan naar Panama of blijven plakken in Costa Rica. We houden jullie op de hoogte!

• 24 April 2015 - 17:11

Len:

Jeetje wat een belevenissen zeg, die kaaimannen heel indrukwekkend en dan dat gifgroene kikkertje zo mooi, wat een prachtige foto's weer!!!
    En niet te vergeten de Jesus Christ Lizard, geweldig.
    Fijne avonturen nog

• 24 April 2015 - 17:37

Jos:

Tjonge jonge, het plezier spat van de bladzijdes af. Hoe gek moet je zijn om zo vroeg een kanotocht te gaan maken haha. Wel erg leuk en spannend natuurlijk.
    Jullie halen er ook werkelijk uit wat er in zit hoor. En wat een schitterende foto's weer.
    Ik meen ergens gelezen te hebben dat zo'n gifgroen kikkertje ook wel erg dodelijk kan zijn.
    Het schijnt aan de buitenkant op de huid te zitten en daarom staat dat beestje niet op de menu's van de kikkerliefhebbers.

Heerlijk weer om te lezen, ga zo door.

• 24 April 2015 - 21:38

Moeksie:

De rillingen lopen me alleen al over de rug als ik jullie verhalen lezen. Daantje, waar haal jij de moed van Daan.
    Ben Ape trots op je.
    Trouwens een super idee om 2 hangmatten mee te nemen, gezellig in jullie tuin.
    Dan kunnen wij in ieder geval snel komen logeren.

Tot het volgende verhaal met heel veel liefs.