In the Village! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu In the Village! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Klaas & Danielle - WaarBenJij.nu

In the Village!

Blijf op de hoogte en volg Klaas & Danielle

06 April 2015 | Verenigde Staten, New York

Het moge duidelijk zijn: de jetlag is goed ingeslagen. Gisteren om 05.30 was Daan al wakker en kon zelfs Klaas na 06.00 uur niet lang meer doorslapen. Bikkels als we zijn waren we daarom al vroeg op pad. Om 08.00 uur liepen we richting de Starbucks, want een kop koffie is dan toch echt wel nodig. En Daan heeft het wonder van de dubbele espresso ontdekt: een flinke shot cafeïne en het slaaptekort verdwijnt als sneeuw voor de zon. Nou ja voor het grootste gedeelte van de dag dan.

Ondanks het slaaptekort hebben we een prachtige eerste hele dag gehad in New York. Het weer was echt heerlijk: zo’n 18 graden, volop zon en slechts een klein beetje sluierbewolking. Tussen de hoge gebouwen was het soms wel wat fris waardoor we onze jassen hard nodig hadden. Maar door de stad slenteren met de zonnebril gaf toch het gevoel van het naderende voorjaar. Heerlijk!

Omdat dit voor Klaas de eerste keer New York is, zijn we verder gegaan met een rondje van highlights van de stad: The Empire State Building, Flatiron District, New York Public Library, Grand Central Station en The Chrysler Building. We hebben tientallen kilometers gelopen en genoten van het sfeertje van deze grote stad. De drukte in het verkeer, mensen kijken en op elke hoek van de straat een koffietentje, eetkraampje of kiosk.
De gebouwen van de New York Public Libary en The Grand Central Station waren prachtig. Opvallend dat in zo’n moderne stad veel originele oude gebouwen zijn terug te vinden. Daar houden wij wel van.

The Grand Central Station zijn we natuurlijk even binnen gelopen. Een prachtige hal met de bekende gouden klok. Het leukste was echter de zogenaamde Whisper Gallery onder de brug van de grote hal. Het verhaal is dat als één persoon in de ene hoek iets fluistert de ander dat in de tegenovergestelde hoek(en) duidelijk kan verstaan. Vanwege de akoestiek van het plafond worden de gefluisterde woorden versterkt. Op deze manier worden vaak huwelijksaanzoeken gedaan in de Whisper Gallery. Voor de gemiddelde New Yorker dus niet echt origineel meer, maar wel heel leuk voor ons om dit te aanschouwen.

Vanaf het Grand Central Station hebben we de metro gepakt naar de Chelsea Market. Hier hebben we wat rond gewandeld en uiteindelijk buiten in het zonnetje een Philly Cheese Steak gegeten (voor Daan natuurlijk zonder kaas ;)). Na nog een korte wandeling over de High Line zijn we de kleine straatjes van Greenwich Village doorgelopen. Greenwich Village staat hier ook wel bekend als ‘The Village’. Als je hier loopt heb je nauwelijks nog het idee dat je in een mega grote stad bent. Smalle straatjes, huizen van rode baksteen met typische brandtrappen en leuke tentjes op bijna elke hoek van de straat. Bij het bekende Magnolia Bakkery hebben we allebei 2 cupcakes gehaald. Met een heerlijk zonnetje in Washington Square Park was dit echt een genietmomentje. Overigens zijn we in Greenwich Village nog langs het bekende appartement van Friends gelopen. Als ware fans van deze show konden we dit natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Grappig om te zien dat beelden die je duidelijk herkent van TV nu ineens voor je opdoemen.

Na ons cupcake momentje in het park werd het even tijd voor een rustpauze. Dus terug naar Brooklyn en even uitrusten. Begin van de avond zijn we weer richting Manhattan gegaan met het idee om de zonsondergang vanaf het Rockefeller Centre (Top of the Rock) te bekijken. Helaas waren alle kaarten uitverkocht, dus hebben we op een bankje weer mensen zitten kijken op de bekende schaatsbaan.

Omdat we nog niet gegeten hadden zijn we op zoek gegaan naar een leuk plekje. Met de metro zijn we terug gegaan naar ‘The Village’ en hebben daar een beetje studentenkozi een hapje gegeten. Daan heeft overiges de meest smerige kippenpootjes voorgeschoteld gekregen die ze ooit in haar leven heeft gegeten. Op de kippenpootjes na hebben we hier wel heerlijk gezeten in deze super leuke wijk van de stad. Dat zitten was voor Daan overigens ook wel heel fijn, want haar voetjes zijn inmiddels bijna versleten door het lopen op de nieuwe schoenen. De stappenteller op de telefoon maakte al overuren en het is dan ook niet verwonderlijk dat de blaren verschijnen.

Nu ruim 24 uur later zijn we iets later wakker geworden rond 08.00 uur. Helaas alleen niet al te best, want we lagen vannacht pas om 03.00 uur in onze bedje na deze enerverende avond én nacht. Na het eten en nog een kop koffie was het namelijk tijd voor een Comedy Night in de bekende Comedy Cellar, waar stand up comedians als Chris Rock bekend zijn geworden. De show begon pas om 23.15 uur, dus we wisten dat het een latertje zou worden. Maar wat hebben we een geweldige ervaring gehad. We werden vooraan bij het podium gezet, dus dat vroeg natuurlijk om probelemen. Het viel gelukkig mee; al is Klaas er met zijn kalende inhammen niet ongeschonden mee weg gekomen. De ene comedian was wat leuker dan de andere, maar de sfeer van zo’n avond was echt geweldig!

Dat we nu nog niet door onze jetlag heen zijn is dan ook wel de moeite waard. We starten vandaag rustig op (voorzien van dubbele espresso) en gaan zien wat deze stad nog meer te bieden heeft.

• 07 April 2015 - 19:57

Jos:

Gaat helemaal goed, zo te lezen. Behalve dan de blaren. Die kippenpootjes moeten wel door en door verrot zijn geweest als zelfs Daantje ze niet lekker vond. We genieten weer mee met jullie boeiende trip.
    Heerlijk om te lezen. Ga zo door.

• 07 April 2015 - 20:17

Moeksie:

Hoe is dat nou mogelijk Daantje, dat jij de meest smerigste kippenpootjes ooit te hebben gegeten.
    Jij die zelfs uitgekookte kippenvellen lust, zelfs als voorafje met een Kerstdineetje.
    Het zal wel aan de garnering gelegen hebben, dat je zo lekker zat te smikkelen.

Morgen waarschijnlijk de ontmoeting met de New York vriendinnen en dat zal wel weer een bijzondere dag worden.
    Bij Oma is vandaag het gips verwijderd en voor zover ik het kan beoordelen, gaat alles goed.
    Ik heb haar gebeld om te zeggen dat jullie veilig aangekomen zijn en doe jullie heel veel liefs van haar.

Kus uit Den Haag

!

• 07 April 2015 - 20:41

Dionne:

Wat een gave foto's en wat een heerlijke verhalen weer! Fijn om te lezen dat jullie zo ontzettend genieten! Daan, kan je niet ergens langs zo'n chinees voor een voetenmassage;-) en klaas, maak je geen zorgen over je inhammen hoor, ik vind ze sexy;-)!!
    Veel plezier nog saampjes!

Xxliefs Dion.

• 08 April 2015 - 11:28

Anita:

Na een uurtje sporten en de was ophangen
    Kruip ik met een kopje thee op de bank om even weg te zijn en in jullie reis mee te gaan!!!
    Ik weet niet wie de verslagen schrijft maar maak er eens een boek van dat wordt een echte hit!!!! Ik ben de eerste die het koopt whahah

jullie genieten weer volop ondanks vieze kippenpootjes en uitverkochte kaartjes!!!!

Xxxxx